Zmiany prawne w 2021 roku

1.02.2021 | Księgowość, Obsługa prawna, Usługi ABiuris

2020 rok był dla wielu przedsiębiorców czasem, o którym chcieliby z pewnością zapomnieć. Mimo wprowadzenia tzw. Tarcz antykryzysowych, zarówno mikro, małe, średnie, jak i duże firmy dotkliwie odczuły skutki pandemii koronawirusa. Jaki dla przedsiębiorców będzie obecny – 2021 rok…? Biorąc pod uwagę zmiany w prawie, jakie zostały dotychczas wprowadzone (lub są planowane), może być naprawdę różnie. Dlatego też tak istotne jest, aby być na bieżąco z nowymi przepisami. Postanowiliśmy podsumować wszystko to, co zmieniło się w prawie w 2021 roku. Mamy nadzieję, że oszczędzisz dzięki temu czas na poszukiwania poszczególnych regulacji.

Księgowość w 2021 roku – najważniejsze zmiany

Jeżeli mielibyśmy wymienić najważniejsze zmiany w księgowości, jakie weszły w życie w 2021 roku, ich lista byłaby naprawdę długa… Pracownicze Plany Kapitałowe, SLIM VAT, zmiany w PIT czy kasy fiskalne online to tylko część z nich. Oprócz tego nie sposób pominąć nowości w postaci tzw. estońskiego CIT, wymogu rejestracji umów o dzieło czy wprowadzenia nowych podatków. Przeczytaj, na czym polegają najważniejsze zmiany w księgowości w 2021 roku.

SLIM VAT

Czym jest SLIM VAT…? To pakiet zmian, który został wprowadzony jako odpowiedź na oczekiwania przedsiębiorców. SLIM VAT obejmuje 4 główne obszary. Są to: spójne kursy walut, łatwe fakturowanie, uproszczenia dla eksporterów oraz korzyści finansowe. Warto także wymienić możliwość odliczenia podatku VAT od usług noclegowych nabytych w celu ich odsprzedaży, zwiększenie limitu na “małe prezenty” oraz przedłużenie terminu odliczenia VAT przy rozliczeniach miesięcznych. Zmiany zaczęły obowiązywać wraz z początkiem roku.

PPK – Pracownicze Plany Kapitałowe

Pracownicze Plany Kapitałowe to sposób długoterminowego, dobrowolnego i prywatnego oszczędzania przez osoby zatrudnione na umowy o pracę oraz umowy cywilne. Celem wprowadzenia PPK jest zapewnienie pracownikom wyższych świadczeń emerytalnych. W PPK uczestniczą solidarnie państwo, firma i pracownik. Z Pracowniczymi Planami Kapitałowymi jest związanych kilka obowiązków pracodawcy – m.in. wybór instytucji finansowej, naliczanie składek czy wysyłka pliku PPK. Oczywiście, wszystkim tym możemy zająć się jako Kancelaria prawno-księgowa ABiuris w ramach stałej obsługi księgowej. Od początku 2021 r. PPK obejmują także przedsiębiorstwa zatrudniające od 1 do 19 osób. Firmy te powinny do 23.04.2021 r. podpisać umowę o zarządzanie PPK, do 10.05.2021 r. – umowę o prowadzenie PPK, natomiast do 15.06.2021 r. – przekazać pierwsze wpłaty.

Kasy fiskalne online

Wraz z początkiem 2021 r. zaczynają obowiązywać także kasy fiskalne online dla kilku nowych rodzajów działalności. Chodzi tu o usługi związane z krótkotrwałym zakwaterowaniem, sprzedażą brykietu, węgla i innych paliw stałych przeznaczonych do celów opałowych, a także wyżywieniem świadczonym przez stacjonarne placówki gastronomiczne. Co istotne – jeżeli zakupisz kasę fiskalną online, pamiętaj, że możesz skorzystać z ulgi w wysokości 90% jej ceny – maksymalnie 700 zł.

Zmiany w PIT

W 2021 roku weszło w życie także kilka istotnych zmian w PIT. Zaliczają się do nich m.in. kluczowe zmiany w ryczałcie, uldze dla młodych czy ograniczenie ulgi abolicyjnej. Ważną modyfikacją jest także zmiana w samych formularzach, pozwalająca na odliczenie darowizny na przeciwdziałanie COVID-19.

Ważną zmianą są także wprowadzone nowe zasady opodatkowania spółek komandytowych oraz jawnych. Od 1 stycznia 2021 roku oznaczają bowiem podwójne opodatkowanie zysku – podatkiem CIT na poziomie spółki oraz PIT lub CIT na poziomie wspólników.

Nowości w estońskim CIT

O estońskim CIT pisaliśmy już szerzej na łamach naszego bloga. Jeżeli kwalifikujesz się do skorzystania z niego, możesz go wykorzystać jako opodatkowanie w formie ryczałtu lub odliczenie kosztów od środków służących na inwestycję. Z estońskiego CIT skorzystają głównie małe oraz średnie spółki kapitałowe tj.  spółki z o.o. oraz spółki akcyjne.

Obowiązek rejestracji umów o dzieło

Wraz z początkiem 2021 roku na przedsiębiorców został nałożony kolejny obowiązek, związany tym razem ze zgłaszaniem do ZUS-u każdej zawartej umowy o dzieło. W jaki sposób się z niego wywiązać? Najprościej wysłać jej podstawowe dane (obejmujące m.in. informacje o zamawiającym, wykonawcy, najważniejsze daty oraz przedmiot umowy) poprzez Platformę Usług Elektronicznych. Co ważne – dokonanie zgłoszenia jest obowiązkiem wszystkich płatników składek i osób fizycznych – niezależnie od ich statusu rejestracji w ZUS. Czy istnieją jakiekolwiek wyjątki od tej reguły? Jak to zwykle bywa – oczywiście, że tak! Obowiązek rejestracji umów o dzieło nie dotyczy m.in. tych zawieranych ze swoim pracownikiem czy też przedsiębiorcami, którzy wykonują usługi wchodzące w zakres swojej działalności gospodarczej.

Nowe podatki 2021

W 2021 roku weszły w życie także nowe podatki. Obejmują one m.in. opłatę od tzw. małpek, podatek od deszczu czy cukru. Oczywiście, to nie wszystkie nowości, jeżeli chodzi o podatki. Wymieniliśmy tylko te, o których było najbardziej “głośno”.

Dowiedz się, czy zmiany w księgowości dotyczą także Twojej firmy!

Jeżeli zastanawiasz się, czy zmiany w księgowości mogą coś zmienić w sytuacji Twojej firmy, zachęcamy do kontaktu z naszą Kancelarią prawno-księgową ABiuris z Gdańska. Chętnie wesprzemy Cię w działaniach przygotowujących Twoją działalność do nowych przepisów lub przeprowadzimy Cię kompleksowo przez cały proces – od A do Z. Oferujemy zarówno jednorazowe, jak i cykliczne wsparcie w zakresie obsługi księgowej czy też prawnej.

Prowadzisz firmę?
Sprawdź co możemy dla Ciebie zrobić!

Szanowni Państwo,
uzyskaliśmy informację, że różne podmioty gospodarcze otrzymały fałszywe wiadomości e-mail, w których oszuści podszywają się pod firmę Abiuris sp. z o.o. domagając się zapłaty rzekomo zaległej faktury. Jeśli otrzymali Państwo podobnie wyglądającą wiadomość e-mail, prosimy o zignorowanie jej i w żadnym wypadku nieodpisywanie i nie otwieranie załącznika.

Fałszywy e-mail nadawcy jest spoza naszej domeny oraz ma inną stopkę. Wiadomość nie pochodzi z naszych serwerów email. Prosimy o dokładne sprawdzanie adresu e-mail nadawcy.
Informujemy również, że sprawa została zgłoszona do organów ścigania oraz instytucji zajmującej się zwalczaniem cyberprzestępczości.

Jeżeli potrzebują Państwo dodatkowych informacji, prosimy o kontakt z naszą firmą pod adresem kancelaria@abiuris.pl.

Zostaw wiadomość

Kontakt

ul. Toruńska 18 D/A
80-747 Gdańsk
Pn-Pt: 9:00 - 16:00

kancelaria@abiuris.pl

v

tel. (58) 716 23 78

Dział Prawny:
Michał Pastwa
+48 793 351 517
Andrzej Moś
+48 515 561 795

Dział Księgowy:
(58) 716 23 78
+48 530 897 209

Kancelaria Księgowa:

Abiuris sp. z o.o.
NIP 583-325-86-30
KRS 0000689768

Kancelaria Prawna:

ABiuris Kancelaria Radców Prawnych Moś, Pastwa i Wspólnicy sp. k.
NIP 583-342-26-21
KRS 0000887482

facebook.com/abiuris/